Jak vybrat helmu na motorku | 2016-03-17

Jak vybrat helmu na motorku

 

 

Pokud si kupuješ první helmu na svou motorku, může tě nepříjemně zaskočit jak šíře nabídky tak i cenové rozpětí jednotlivých výrobků. V tomto článku si proto ukážeme, jak vybrat dobrou helmu právě na tu tvoji mašinu. Půjdeme pěkně od začátku, objasníme základní pojmy. Podíváme se na to, v čem se liší helmy různých cenových kategorií, a přidáme pár tipů, jak za své peníze dostat tu nejlepší.

 

Při výběru helmy se rozhodujeme podle dvou základních kritérií:

1. na jaké motorce, kde a jak často budu helmu používat
2. množství peněz, které jsem ochoten za helmu utratit



Typ přilby

Tady je to celkem jednoduché. Ježdění do banky na malém skútru, nebo víkendové vyjížďky na chopperu vyřídíte v otevřené jetce, na motorku s vyšší cestovní rychlostí, nebo celoroční provoz si vezmete raději uzavřenou integrálku. U otevřené přilby si raději podívejte na homologační štítek, protože právě různé kokosky a repliky vojenských helem nejčastěji postrádají schválení pro provoz na našich silnicích. Pokud kupujete jet-přilbu bez plexi, nezapomeňte na povinnost nosit brýle. Jakým typem okulárů si má řidič chránit zrak, o tom vyhláška nic neříká.

Při častém a dlouhodobém pobytu za řídítky ukáže své výhody přilba s vyklápěcí bradou, kterou není nutné sundávat z hlavy na každé občerstvovací nebo nikotinové zastávce. Některé vyklápěčky jsou homologovány pro víceúčelové použití, takže mohou sloužit jako integrální i otevřené. Nevýhodou je vyšší hmotnost, a pokud sáhnete po levnější značce, vyklápěcí pant zvyšuje riziko mechanického poškození. Helmy s kšiltem a špičatou bradou jsou určeny  původně na motokros, ale bývají čím dál častěji vidět i v silničním provozu - svým stylem skvěle ladí k populárním supermoto strojkům. Řada výrobců na vzrůstající popularitu kšiltovek mezi silničními jezdci reagovala kombinovanými krosovými modely s vizorem.

 

Specifikace


Řeč je o výbavě přilby, od které se odvíjí především komfort.  Kvalitní ventilace je základem příjemného pobytu uvnitř poměrně těsné skořápky, v deštivých a chladných dnech zase musí přilba dobře těsnit. Účinnou obranu proti zapadajícímu slunci poskytne integrovaná  clona, která se na rozdíl od tónovaného plexi dá z výhledu operativně odstranit.  Různé značky používají různé fígle proti mlžení plexi v chladném nebo vlhkém počasí, ale za nejvíce osvědčený platí systém zdvojeného hledí, označovaný jako PinLock.  Dá se dokoupit samostatně, ale plexi  přilby musí ale na jeho použití být předem připraveno. Celkem běžnou součástí výbavy už je příprava pro instalaci intercomu, liší se však svým rozsahem. Někteří výrobci nechávají v polystyrenové výplni pouze volné místo na reproduktory, ti pečlivější myslí také na nenápadné uložení akumulátoru nebo celého přístroje. 

Nekonečné diskuse vyvolává otázka zapínání pásku. I renomované značky už ustupují o dvojitých D-kroužků, které jsou považovány za nejbezpečnější, ale při zapínání vyžadují větší zručnost než rychlopřezky nebo ráčnové systémy. Zatím poměrně málo rozšířeným prvkem jsou dofukovací lícnice, které umožňují dosáhnout intenzivnějšího kontaktu obličeje s interiérem přilby. A stěrače na přilbu, to je hudba blízké budoucnosti.

Design

Vzhled přilby hraje pro většinu kupujících hlavně estetickou roli, ale jeho význam nepodceňujte ani z hlediska bezpečnosti. Jedním extrémem může být matně černý povrch, který za zhoršené viditelnosti snadno přehlédne i pozorný účastník silničního provozu, na druhé straně spektra pak leží modely s reflexními prvky nebo fluorescenčním lakem. Mezi tím se nachází nekonečná škála různých jednobarevných i grafických provedení, včetně závodnických replik a vtipných návrhů. 

 

Velikost

Vhodná velikost je při nákupu jedním z nejdůležitějších parametrů. Můžete si koupit tu nejdražší přilbu na trhu, ale když netrefíte velikost, dlouho se z ní radovat nebudete. Moc velká helma nepříjemně tancuje na hlavě, v příliš těsné se po chvíli nedá vydržet. Orientační velikost se dá zjistit doma podle obvodu hlavy, ale koupě bez pořádného vyzkoušení je sázkou do loterie. Stejně jako u bot se velikosti jednotlivých výrobců a dokonce i modelů liší, a teprve po pár minutách strávených v přilbě poznáte, zda vám skutečně dobře sedí. 
Pokud se chcete před návštěvou prodejny trochu připravit, změřte obvod hlavy přes čelo nad obočím a nejzazší místo v zátylku. Naměřeným rozměrům odpovídají zhruba tyto velikosti:

49 – 50 cm = XXXS
51 – 52 cm = XXS
53 – 54 cm = XS
55 – 56 cm = S
57 – 58 cm = M
59- 60 cm = L
61 – 62 cm = XL
63 – 64 cm = XXL
65 – 66 cm = XXXL


V prodejně pak můžete žádat už konkrétní velikost, a trochu zúžit výběr. Při zkoušení přilby je prvním dobrým znamením, když nasazování probíhá trochu ztuha. Užší vstup značí, že přilba bude na hlavě dobře držet, a to nejen v případě pádu. Nasazená helma by měla rovnoměrně obepínat hlavu a tváře, a vyvolávat pocit že je o trochu menší. Po několika hodinách používání se vnitřní výstelka přizpůsobí tvaru hlavy a helma pak sedí úplně přesně. Tvrdý tlak v oblasti spánků nebo čele už je však důvodem k volbě většího čísla. V zásadě platí, že byste měli vzít tu nejmenší velikost, jaká je vám ještě pohodlná. Pokud tedy celkem snadno obléknete velikost L a cítíte se v ní pohodlně, vyzkoušejte také o číslo menší. Když zatřesete hlavou s nasazenou přilbou ve směru nahoru-dolů a ze strany na stranu, hlava nesmí uvnitř prokluzovat. Před finálním rozhodnutím si ponechte helmu pár minut na hlavě a pozorujte, zda nezačne po chvíli někde tlačit. 

Homologace

Patřičné schválení musí podle zákona mít všechny přilby, používané na veřejných komunikacích a v závodním prostředí je systém homologací ještě přísnější. Na silnicích České republice platí evropská homologace ECE22-05. Tento kód bývá uveden na nálepce v zadní části spolu s velikostí a hmotností přilby, a povinně musí být na štítku, přišitém na řemínku. Písmeno a číslice v kruhu jsou označením země, ve které byla helma homologována (např. E4 = Holandsko). V České republice není zkušebna pro testování motocyklových helem a tak přebíráme veškeré homologace z ostatních evropských zemí. Na štítku naleznete číselné označení homologačního protokolu, které začíná v případě ECE22-05 číslicemi 05. Spolu s těmito číslicemi je v označení i písmeno J nebo P. Tato písmena označují typ helmy: J = JET (otevřená helma), P = PROTECT (integrální helma). 

Životnost

Často diskutovaná otázka, na kterou neexistuje univerzální odpověď. Výrobci z pochopitelných důvodů doporučují měnit přilbu co nejčastěji, ale dříve než po třech letech nehrozí prakticky žádné riziko zestárnutí materiálu. Rozhodně se nedoporučuje používat přilbu po pádu, byť sebemenším. I když na povrchu zůstanou jen škrábance, vnitřní výplň může být v místě nárazu poškozena, a dalším ránu už nedokáže dostatečně pohltit .

zdroj: motorkari.cz, kolamadolu.cz