Něco málo o Rallye Dakar | 2016-03-21

Něco málo o Rallye Dakar


Rallye Paříž-Dakar nebo jinak také Dakarská Rallye a zkráceně pouze Dakar je každoroční závod off-road vozidel amotocyklů. Soutěž je organizována A.S.O. – Amaury Sport Organisation. Závodu se mohou zúčastňovat závodníci jak z řad profesionálů, tak i z řad amatérů, kteří běžně tvoří kolem 80 % zúčastněných.

I když oficiální název zní Rallye, jedná se spíš o vytrvalostní závod v terénu, kde se více používají upravené terénní speciály než klasické soutěžní vozy používané v závodech rallye. Většina měřených úseků vede těžkým terénem. Převážně se sestávají z průjezdů písečnými dunami, blátem, travnatými pláněmi a skalních úseků. Délka etap se pohybuje od několika desítek kilometrů do stovek kilometrů denně.

 

 

 Mapa závodu v roce 2014.

 

Historie a trasa

Závod byl poprvé odstartován roku 1979, 2 roky poté, co se v poušti při dálkovém pouštním závodě Abidjan-Nice ztratil a 3 dny bloudil motocyklový závodník Thierry Sabine, po této zkušenosti se rozhodl, že uspořádá dálkový závod napříč Afrikou. Založil T.S.O. – Thierry Sabine Organisation a 1. ledna 1979 se poprvé startovalo. Původně vedl závod z Paříže ve Francii do Dakaru v Senegalu s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Politická situace a další faktory však způsobily, že se trasa včetně startu a cíle časem měnila. Do roku 1994 trasa začínala v Paříži. Kvůli stížnostem starosty Paříže byl cíl přesunut z Avenue des Champs-Élysées doEuroDisneylandu. To také způsobilo, že organizátoři naplánovali v následujících letech Rallye do různých míst. V roce 2007 se konal zatím poslední ročník na Africkém kontinentě, jelikož v roce 2008 byl závod kvůli hrozbě teroristických útoků zrušen. Následně byla soutěž od roku 2009 přesunuta do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny a Chile. Do té doby nebyl cílovým městem Dakar jen čtyřikrát. V roce 2012 bylo k Argentině a Chile přidáno ještě Peru.

 
Mapa států, kterými kdy trasa soutěže probíhala. Oranžové jsou státy z neobvyklé trasy v roce 1992

Hubert Auriol vyhrál v roce 1992 Dakar v kategorii automobilů po předchozím vítězství v závodu kategorie motocyklů a stal se prvním řidičem, který vyhrál závod na dvou i na čtyřech kolech. Jedním z nejúspěšnějších závodníků v kategorii kamionů se stal Karel Loprais, kterému se díky jeho 6 zlatým, 4 stříbrným a jedné bronzové medaili přezdívá „Monsieur Dakar“.


Seznam tras rallye

 

V posledních ročnících vedla trasa rallye v Africe přes Maroko, Západní Saharu a po pastvinách a pouštích v Mauritánii. Etapy probíhající skrz Atar a přes písečné duny a kaňony v mauritánské oblasti Adrar jsou nejvíce dobrodružné ze všech maratónských závodů .


Vozidla a kategorie

 Ruská jednička v kategorii kamionů– Kamaz
 
 Kamion Mercedes-Benz Unimogu500 na Rallye v roce 2006
 
 Speciál Mini v roce 2013.

 

Dvě základní soutěžní kategorie Dakarské rallye byly motocykly a automobily (v rozsahu od bugin po malé náklaďáky), brzy byla pro motivaci a ocenění posádek velkých doprovodných náklaďáků zavedena kategorie kamiony, hodnocená původně i ve společné listině auto-camion. Mnoho výrobců automobilů využívá drsné prostředí rallye k testování svých vozidel a také z reklamních důvodů k demonstraci jejich odolnosti a spolehlivosti, i když sériové vozy jsou většinou velmi upravené. Původně v rallye dominovaly evropské užitkové vozy jako jsou Land RoverRange RoverMercedes-Benz třídy G později nahrazeny typem Mercedes-Benz MLPinzgauer, MB Unimog a japonské Toyoty Land Cruiser. Ostatní výrobci přistoupili s těžce upravenými běžnými vozidly, jako je Rolls-RoycePeugeotCitroën a dokonce i Porsche. Například v roce 2002 obsahovala kategorie automobilů vozy značek Mitsubishi (Pajero/Montero), Nissan a Hyundai. Mercedes, Range Rover a sportovně upravené BMW se také zúčastnili, ale neobjevili se na vedoucích místech. Jean-Louis Schlesser postavil pro závod řadu vlastních dune buggy vozidel a několikrát s nimi závod vyhrál.

Nákladní vozy (T4 „Kamiony“ nebo „Nákladní“) obsazují výrobci TatraLIAZ (nyní Tedom Truck), KamazMANDAFGINAFIVECO, Renault Kerax, a Mercedes-BenzUnimog. V 80. letech vyústila silná rivalita mezi jezdci DAF a Mercedes ke stavbám soutěžních speciálů se dvěma motory a více jak 1000 hp (750 kW). Později zvýšily úroveň závodu vozy Tatra, Perlini a Kamaz.

KTM je nejpopulárnější a současně vedoucí motocykl, historicky kategorii vévodily iHondaYamaha a BMW. V současnosti jsou hlavními soupeři v kategorii vozidelVolkswagen, Mitsubishi a Nissan a v kategorii motocyklů jsou to Yamaha a KTM. Po roce 2000 bylo obnoveno soupeření v kategorii kamionů mezi výrobci DAF, Tatra, MAN a Kamaz.


Nehody

V roce 1982 se syn britské premiérky Margaret Thatcherové společně s jeho francouzským spolujezdcem Charlotte Verney a jejich mechanikem ztratili, a byli po šest dnů pohřešováni. 9. ledna se trio oddělilo od konvoje vozidel po zastavení k provedení opravy porouchané řídící tyče. 12. ledna byli prohlášeni za pohřešované. Po rozsáhlém pátrání byl spatřen pátracím letounem C-130 Hercules Alžírské armády jejich bílý Peugeot 504 přibližně 50 km od trasy. Thatcher, Verney a mechanik byli nezraněni.

V roce 1986 zemřel při rallye organizátor a zakladatel této rallye Thierry Sabine po tragické havárii vrtulníku.

 

 Český závodní speciál Tatra na Rally Dakar 2014.

 

Během závodu v roce 1988 zahynulo šest lidí. 10. 1. 1988 v nigerské desáté etapě Djado – Agadez havaroval krátce po startu kamion DAF 95X2 Turbotwin (se dvěma motory 11,6 l disponoval výkonem 726 kW), startovní číslo 601: při přejezdu trojice terénních vln rychlostí cca 170 km/h byl desetitunový kamion katapultován a po dopadu se několikrát převrátil. Řidič Theo Van de Rijt a druhý jezdec Chriss Ross přežili s těžkým zraněním, navigátor Kees Van Loevezijn zemřel (jeho sedadlo bylo vymrštěno čtyřicet merů daleko a spekulovalo se o tom, že spoluviníkem jsou bezpečnostní pásy kotvené do sedaček namísto do rámu). Vedení automobilky DAF ze závodu okamžitě odvolalo zbylé posádky a o dva dny později vydalo prohlášení, že se této rallye už nikdy nezúčastní. Téhož dne se u Arlitu ve zvířeném prachu čelně srazil Range-Rover s jiným vozem, řidič René Boubet přežil, navigátor Patrick Canado byl na místě mrtvý. 16. ledna v etapě Timbuktu – Bamako těžce havaroval motocyklista Jean-Claude Huger na BMW RT100, dva dny nato zemřel v nemocnici. 17. ledna krátce po startu zBamako vběhla pod soutěžní toyotu francouzské posádky desetiletá malijská dívka Baye Sibi, zraněním podlehla krátce nato v nemocnici. V předposlední den soutěže pak vozidlo filmového štábu usmrtilo dívku v Mauritánii a téhož dne havarovalo i auto, ve kterém zahynul jeden novinář. Závodníkům bylo také vyčítáno, že rozpoutali požár, který způsobil paniku ve vlaku jedoucím mezi Dakarem a Bamako, kde bylo zabito více lidí.

V pondělí 10. ledna 2005 zemřel ve své vlasti v Alicante, španělský motocyklista José Manuel Pérez po nehodě, která se stala předešlý týden ve čtvrtek v průběhu 7. etapy. Druhý motocyklista během 2 dnů, Ital Fabricio Meoni, zahynul 11.ledna, během 11. etapy si při havárii na 184. kilometru zlomil vaz. Dvojnásobný vítěz soutěže (2001 a 2002), byl 11. motocyklista a 45. závodník, kteří zemřeli v celkové historii závodu. 13. ledna byla sražena pětiletá senegalská dívka pod kola servisního vozu při jízdě na hlavní silnici, což celkově zvýšilo počet mrtvých na 5.

9. ledna 2006 zemřel 41letý australský řidič motocyklu KTM Andy Caldecott na 250 km při vjezdu do 9. etapy mezi Nouakchott a Kiffa si při nehodě zlomil vaz, pouze pár kilometrů od místa, kde předešlý rok zahynul F. Meoni. Byla to Andyho třetí účast v závodu. Vyhrál třetí etapu závodu v roce 2006 mezi Nadorem a Er Rachidiou pouze několik dní před svou smrtí. 13. ledna zemřel desetiletý chlapec, který byl sražen projíždějícím vozem Lotyše Marise Saukanse při přecházení tratě, zatímco 14. ledna byl zabit dvanáctiletý chlapec projíždějícím podpůrným vozem.


Kritika

Závod se stal předmětem kritiky z několika důvodů, hlavně pro dopady závodu na obyvatele zemí přes které vede. Rallye je kritizována za to, že vede přes sporná, neosídlená území západní Sahary bez formálního projednání s hnutím Polisario, které rozhodnutím reprezentuje obyvatele Sahrawi. Po závodu začaly otázky ohledně formálního povolení od hnutí Polisario, od roku 2000 však směřují k tomu, že by to neměl být problém.

Po závodě v roce 1988, kdy byli v jeho průběhu zabiti 3 afričtí obyvatelé, PANA, tisková agentura se základnou v Dakaru napsal, že tato úmrtí byla „bezvýznamná pro průběh závodu“. Vatikánské noviny L'Osservatore Romano nazvaly závod „Vulgární přehlídka síly a bohatství v místech, kde lidé stále umírají hladem a žízní.“ Během roku 2002 protestovala na startu ve francouzském Arrasu francouzská politická strana The Greens (Strana zelených) svým prohlášením, a označila závod jako „Kolonialismus, který je třeba vymýtit.“

Někteří místní obyvatelé kolem trasy závodu uvedli, že vidí omezené příležitosti zisku ze závodu, protože účastníci závodu utratí nějaké peníze za zboží a služby v místních ubytovacích kapacitách. Závodníci vytvářejí mohutná množství prachu na tratích a jsou obviňováni z toho, že srážejí a zabíjejí dobytek, a navíc někdy také obyvatele.


Seznam vítězů

RokAutomobilyMotocyklyKamionyTrasa
ŘidičVůzŘidičMotocyklŘidičKamion
2016[1]Francie PeterhanselPeugeotAustrálie Toby PriceKTMNizozemsko De RooyIvecoBuenos Aires – Salta-Rosario
2015[2]Katar Al-AttiyahMiniŠpanělsko ComaKTMRusko MardeevKamazBuenos Aires – Iquique – Buenos Aires
2014[3]Španělsko RomaMiniŠpanělsko ComaKTMRusko KarginovKamazRosario – Valparaíso
2013Francie PeterhanselMiniFrancie DespresKTMRusko NikolajevKamazLima – Santiago de Chile
2012Francie PeterhanselMiniFrancie DespresKTMNizozemsko De RooyIvecoBuenos Aires – Lima
2011Katar Al-AttiyahVolkswagenŠpanělsko ComaKTMRusko ČaginKamazBuenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires
2010Španělsko SainzVolkswagenFrancie DespresKTMRusko ČaginKamazBuenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires
2009Jihoafrická republika de VilliersVolkswagenŠpanělsko ComaKTMRusko KabirovKamazBuenos Aires – Valparaíso – Buenos Aires
2008Závod zrušen z bezpečnostních důvodů den před startem
2007Francie PeterhanselMitsubishiFrancie DespresKTMNizozemsko StaceyMANLisabon – Dakar
2006Francie AlphandMitsubishiŠpanělsko ComaKTMRusko ČaginKamazLisabon – Dakar
2005Francie PeterhanselMitsubishiFrancie DespresKTMRusko KabirovKamazBarcelona – Dakar
2004Francie PeterhanselMitsubishiŠpanělsko RomaKTMRusko ČaginKamazClermont-Ferrand – Dakar
2003Japonsko MasuokaMitsubishiFrancie SainctKTMRusko ČaginKamazMarseille – Šarm aš-Šajch
2002Japonsko MasuokaMitsubishiItálie MeoniKTMRusko ČaginKamazArras – Madrid – Dakar
2001Německo KleinschmidtMitsubishiItálie MeoniKTMČeská republika LopraisTatraPaříž – Dakar
2000Francie SchlesserSchlesser-RenaultFrancie SainctBMWRusko ČaginKamazPaříž – Dakar – Káhira
1999Francie SchlesserSchlesser-RenaultFrancie SainctBMWČeská republika LopraisTatraGranada – Dakar
1998Francie FontenayMitsubishiFrancie PeterhanselYamahaČeská republika LopraisTatraPaříž – Granada – Dakar
1997Japonsko ShinozukaMitsubishiFrancie PeterhanselYamahaRakousko Peter ReifHinoDakar – Agades – Dakar
1996Francie LartigueCitroënItálie OrioliYamahaRusko MoskovskichKamazGranada – Dakar
1995Francie LartigueCitroënFrancie PeterhanselYamahaČeská republika LopraisTatraGranada – Dakar
1994Francie LartigueCitroënItálie OrioliCagivaČeská republika LopraisTatraPaříž – Dakar – Paříž
1993Francie SabyMitsubishiFrancie PeterhanselYamahaItálie PerliniPerliniPaříž – Dakar
1992Francie AuriolMitsubishiFrancie PeterhanselYamahaItálie PerliniPerliniPaříž – Sirte – Kapské Město
1991Finsko VatanenCitroënFrancie PeterhanselYamahaFrancie HoussatPerliniPaříž – Tripolis – Dakar
1990Finsko VatanenPeugeotItálie OrioliCagivaItálie VillaPerliniPaříž – Tripolis – Dakar
1989Finsko VatanenPeugeotFrancie LalayHondakategorie nebyla vypsánaPaříž – Tunis – Dakar
1988Finsko KankkunenPeugeotItálie OrioliHondaČeskoslovensko LopraisTatraPaříž – Alžír – Dakar
1987Finsko VatanenPeugeotFrancie NeveuHondaNizozemsko de RooyDAFPaříž – Alžír – Dakar
1986Francie MetgePorscheFrancie NeveuHondaItálie VismaraMercedes-BenzPaříž – Alžír – Dakar
1985Francie ZaniroliMitsubishiBelgie RahierBMWNěmecko CapitoMercedes-BenzPaříž – Alžír – Dakar
1984Francie MetgePorscheBelgie RahierBMWFrancie LalleuMercedes-BenzPaříž – Alžír – Dakar
1983Belgie IckxMercedes-BenzFrancie AuriolBMWFrancie GroineMercedes-BenzPaříž – Alžír – Dakar
1982Francie MarreauRenaultFrancie NeveuHondaFrancie GroineMercedes-BenzPaříž – Alžír – Dakar
1981Francie MetgeLand RoverFrancie AuriolBMWFrancie VilletteALM/ACMATPaříž – Dakar
1980Švédsko KottulinskyVolkswagenFrancie NeveuYamahaAlžírsko AtaouatSonacomePaříž – Dakar
1979Francie GenestierLand RoverFrancie NeveuYamaha Paříž – Dakar

Česká účast v roce 2016

KamionyAutomobilyMotocyklyČtyřkolky
Aleš Loprais (Iveco) [4]Miroslav Zapletal (Hummer)Ondřej Klymčiw (Husqvarna)bez české účasti
Martin Kolomý (Tatra)Martin Prokop (Toyota)David Pabiška (KTM) 
Tomáš Vrátný (Tatra)Peter Jerie (Toyota)Milan Engel (KTM) 
Martin Macík ml. (Liaz)Josef Macháček (buggy MD)Jan Veselý (KTM) 
Jaroslav Valtr (Tatra)Dušan Randýsek (buggy Arctic cat)Rudolf Lhotský (KTM) 
Robert Randýsek (MAN)Tomáš Ouředníček (Hummer)  

Česká účast v roce 2015

KamionyAutomobilyMotocyklyČtyřkolky
Aleš Loprais (MAN)[5]bez české účastiDavid Pabiška (KTM)bez české účasti
Martin Kolomý (Tatra) Jan Veselý (KTM) 
Tomáš Vrátný (Tatra) Zdeněk Gottvald (Huqsvarna) 
Martin Macík (Liaz) Milan Engel (KTM) 
  Ondřej Klymčiw (KTM) 

Seznam českých medailových úspěchů v kategorii kamionů

  • 1987
    • 2. místo, K.Loprais-J.Krpec-R.Stachura, Tatra
    • 3. místo (1. místo v kategorii sériových kamionů), J.Moskal-J.Joklík-P.Záleský, LIAZ
  • 1988
    • 1. místo, K.Loprais-R.Stachura-T.Mück, Tatra
    • 2. místo, J.Moskal-F.Vojtíšek-P.Záleský, LIAZ
  • 1990: 3. místo, Z.Kahánek-Havlík-J.Krpec, Tatra
  • 1992: 3. místo, K.Loprais-R.Stachura-J.Kalina, Tatra
  • 1994: 1. místo, K.Loprais-R.Stachura-J.Kalina, Tatra
  • 1995: 1. místo, K.Loprais-R.Stachura-T.Tomeček, Tatra
  • 1996
    • 2. místo, K.Loprais-R.Stachura-T.Tomeček, Tatra
    • 3. místo, L.Fajtl-Janoušek-Wurst, Tatra
  • 1998: 1. místo, K.Loprais-R.Stachura-J.Čermák, Tatra
  • 1999
    • 1. místo, K.Loprais-R.Stachura-J.Kalina, Tatra
    • 3. místo, T.Tomeček-A.De Azevedo-Neubarthová, Tatra
  • 2000: 2. místo, K.Loprais-R.Stachura-P.Gilar, Tatra
  • 2001: 1. místo, K.Loprais-J.Kalina-P.Hamerla, Tatra
  • 2002: 2. místo, K.Loprais-J.Kalina-P.Hamerla, Tatra
  • 2003: 2. místo, T.Tomeček-A.De Azevedo-Martinec, Tatra
  • 2007: 3. místo, A.Loprais-P.Gilar, Tatra